ادامه واردات لنت‌ ترمز با وجود تولید مازاد در داخل!

سید میثم لاجوردی با اشاره به‌میزان تولید و بازار مصرف لنت‌ترمز در کشور افزود: «هم‌اکنون ۱۰۷ هزار تن لنت‌ترمز و کلاچ برای انواع خودروهای سواری‏، سنگین‏، ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، توربین‌های بادی و قطارها در کشور تولید می‌شود و بازار مصرف این کالا نیز ۷۰ هزار تن است.»

وی ادامه داد: «هم‌اکنون بیشتر وقت و انرژی تولیدکنندگان صرف حل مسائل و معضلاتی می‌شود که به‌هیچ‌عنوان به‌تولیدکنندگان مرتبط نیستند؛ تولیدکننده نباید به‌دنبال تامین ارز باشد یا به‌دنبال اصلاح قوانین گمرکی و بسیاری مسائل دیگر باشد؛ چرا که اگر تولیدکننده این مسائل را حل نکند، به‌ناچار باید تولیدش را متوقف کند.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244767/%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84

درهمین زمینه یک عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ با بیان این‌که تولید لنت در کشور ۴۰ درصد بیشتر از نیاز است، اما همچنان این کالا از طریق کارتابل فنی وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: «هم‌اکنون ۸۵ تولیدکننده رسمی درحوزه لنت‌ترمز و کلاچ در کشور فعالیت می‌کنند و با توجه به آن‌که این قطعه جزو کالاهای فوق ایمنی است، این تولیدکنندگان مجوزهای لازم را برای تولید از سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت اخذ کرده‌اند.»

وضعیت تولید لنت در کشور طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته و معمولا بیشتر از نیاز کشور بوده است. در این بخش تولیدکنندگان بسیاری در نقاط مختلف کشور فعال هستند و فرصت شغلی در این بخش وضعیت مناسبی دارد. به‌همین دلیل تولیدکنندگان انتظار دارند سیاست‌گزاری‌ها به‌سمتی برود که این روند تولید ادامه داشته باشد و محصول بیشتری از طریق واردات به‌این بازار تزریق نشود.

لاجوردی اضافه کرد: «در سال‌های گذشته به‌خصوص پارسال و امسال به‌رغم این‌که پیام مقام معظم‌رهبری حمایت از تولید داخل بوده است، سیاستگزاری پیش رو برای تولیدکنندگان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.»

بخوانید:  جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

لاجوردی با اشاره به‌واردات این کالا به‌رغم تولید مازاد در کشور گفت: «از سال ۱۳۹۷ براساس سیاست وزارت صمت، واردات لنت‌ترمز و مشتقات اصطکاکی از طریق کارتابل فنی انجام می‌شود و این واردات تنها از طریق چند استان صورت می‌گیرد.»

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ گفت: «برای تولید لنت‌ترمز که کالایی فوق ایمنی است، به‌ناچار باید بخشی از مواداولیه مورد نیاز را از خارج‏ کشور تامین کنیم؛ زیرا یا امکان تولید بخشی از این مواداولیه در داخل کشور وجود ندارد یا معدنی نداریم که بتوانیم این مواداولیه را از آن استخراج کنیم.»

وی افزود: «شاید برخی مواداولیه در داخل کشور وجود داشته باشد، اما به‌دلیل این‌که این کالا، کالای فوق ایمنی است و استانداردهای خاصی را باید رعایت کند، ممکن است معادنی که این مواداولیه در آن وجود دارند استانداردهای لازم را نداشته باشند؛ بنابراین ناچاریم این مواداولیه را وارد کشور کنیم.»