صحت عملکرد سیستم ایربگ در محصولات ایرانخودرو
درحالحاضر خودروهای تولیدی ایرانخودرو دارای استانداردهای بینالمللی و سازمان ملی استاندارد بوده و انواع مختلفی از محصولات این شرکت به کشورهای مختلف صادر میشود که بهطور حتم دارا بودن استانداردهای ایمنی یکی از شاخصهای اصلی برای کسب مجوز ورود به بازارهای جهانی به شمار میرود و در غیر این صورت امکان صادرات نیز وجود نداشت.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244319/%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A8%D9%88-%D8%AF%D9%86%D8%A7%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1
داخلیسازی و تولید انبوه پمپروغن پیشرانه TUP5
گفتنی است؛ منیفولد یا چندراهه دود، قطعهای به کار رفته در پیشرانه خودرو بوده که عهدهدار انتقال دود داغ حاصل از احتراق سوخت در پیشرانه خودرو به سیستم اگزوز است.
عملکرد بهتر در افزایش نرخ جریان روانکاری در شرایط مختلف، بسته به دما، سرعت و وضعیت بار پیشرانه نظیر زمان استارت خودرو که پیشرانه خاموش و سرد بوده ازجمله مزایای پمپروغن دور متغیر در مقایسه با پمپ روغن دورثابت است.
داخلیسازی و تولید منیفولد دود EF7P
شرکت ساپکو با همراهی شرکت اطلسپمپ سپاهان بهعنوان سازنده عمده مجموعه پمپروغن محصولات خانواده ایرانخودرو، با بهرهگیری از دانش فنی داخلی و الگوگیری از نمونههای خارجی موجود و تحلیل و بررسی آنها طی یک سال گذشته، موفق به داخلیسازی و تولید انبوه پمپروغن دورمتغیر برای بهکارگیری در پیشرانه TU5P با ظرفیت تولید بالغ بر ۴۰۰ قطعه در روز شد.
در همین حال، گروه صنعتی ایرانخودرو از باز شدن ایربگ بیش از 2هزار دستگاه خودرو که از ابتدای سال گذشته تاکنون دچار سانحه تصادف شدهاند، خبر داد و توضیحاتی درباره نحوه عملکرد این سیستم منتشر کرد. این خودروساز بزرگ کشور ضمن تاکید بر این که ایربگ خودرو عامل تکمیلکننده ایمنی سرنشین خودرو بوده که در شرایط استاندارد عمل می کند، عنوان کرده است؛ عملکرد نابهنگام این سیستم سبب ورود آسیب به راننده و سرنشین و ایجاد هزینه مضاعف برای دارنده خودرو خواهد شد
شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایرانخودرو (ساپکو) با هدف افزایش بهرهوری و کاهش مصرف سوخت پیشرانه توربو خودرو دنا پلاس و نیز بهمنظور ارتقای سامانه روغنکاری قطعات و اجزای پیشرانه TU5P و افزایش میزان بهرهوری آن، با بهرهگیری از دانش فنی داخلی و الگوگیری از نمونههای خارجی موجود، موفق به داخلیسازی و تولید انبوه قطعاتی همچون منیفولد دود با ورق استیل در پیشرانه EF7P و پمپروغن پیشرانه TU5P شده است.
پمپروغن (Oil Pump) شامل دو نوع دورثابت و دور متغیر، بهعنوان اصلیترین رکن اجزای سیستم روغنکاری پیشرانه خودرو، قطعهای در درون محفظه کارتل موتور است که بهمنظور پیشگیری از خوردگی و ساییدگی قطعات، جمعآوری آلودگی و غبار، روغنکاری قطعات متحرک پیشرانه و جذب مقداری از گرمای تولیدشده آن، روغن را از محفظه کارتل میگیرد و به قطعات و قسمتهای مختلف اطراف پیشرانه منتقل میکند.
ساپکو با هدف افزایش بهرهوری و کاهش مصرف سوخت پیشرانه توربو خودرو دناپلاس، منیفولد دود این پیشرانه را با ورق استیل داخلیسازی کرده و تولید انبوه رسانده است.
شایان ذکر است، بومیسازی کامل فرآیند فرمدهی، مونتاژ اجزا، جوشکاری، ماشینکاری و تست نشتی منیفولد شیتمتال و کاهش ۴۰ تا ۵۰درصدی قیمت آن نسبتبه منیفولد چدنی ازجمله سایر نقاط قوت این قطعه داخلیسازیشده به شمار میرود. مجموع این مزایا در حالی است که ترکیب منیفولد چدنی پیشین از 4.1کیلوگرم نیکل و ناپایداری قیمتی این فلز در سالهای اخیر، هزینه درخور توجهی به قیمت تمامشده محصولات گروه صنعتی تحمیل کرده بود.
. تولید ایربگ خودرو بهعنوان یکی از الزامات استانداردهای ۸۵گانه با ضریب اطمینان عملکردی تولید و آزمون اجزای آن صد در صدی انجام میشود که دارای سطح بالایی از فناوری و استانداردهای بینالمللی است. گروه صنعتی ایرانخودرو بهمنظور اطمینان از عملکرد مجموعه ایربگ، سالانه نمونههایی از محصولات را به مراکز آزمون معتبر اروپایی ارسال میکند و با انجام تمامی آزمونهای تصادف، نتایج آن را در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار میدهد که یکی از مجوزهای مهم تولید و تمدید شمارهگذاری خودرو محسوب میشود.
از آنجا که اکثر خودروهای حادثهدیده که نیازمند تعویض مجموعه ایربگ هستند به نمایندگیهای مجاز ایرانخودرو مراجعه میکنند، آمار ایربگهای بازشده در سالهای مختلف موجود و قابل استناد است؛ بهگونهای که از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از 2هزار ایربگ در شبکه خدمات پس از فروش تعویض شده و تاکنون در موارد بررسی شده، هیچ موردی از باز نشدن ایربگ به دلیل مشکل فنی مشاهده نشده است که این موضوع بیانگر صحت کارکرد سیستم ایربگ خودروهاست.
براساس این گزارش، آخرین آزمون خودروها در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در مرکز معتبر اروپایی پشت سر گذاشته شده و تاییدیه ملی استاندارد کسب شده که این الزامات شامل عملکرد صحیح ایربگ و کمربند خودروها نیز بوده است. طراحی سیستم ایربگ خودروها بهگونهای است که تمامی اطلاعات تصادفات شدید از جلو در واحد کنترل الکترونیکی کیسه هوای خودرو ثبت و قابل بازخوانی و تحلیل بوده و اینکه ضرورتی به بازشدن کیسههای هوا در تصادف بوده یا خیر، قابل استخراج است؛ عملکرد ایربگ در هر تصادف بهصورت مجزا برای هر خودرو باید بررسی شود و ذکر این مطلب از سوی برخی افراد که در عمده تصادفات ایربگ باز نمیشود، موضوعی کاملا غیرکارشناسی است.
بهمنظور ارتقای سامانه روغنکاری قطعات و اجزای پیشرانه TU5P و افزایش میزان بهرهوری آن، با بهرهگیری از دانش فنی داخلی و الگوگیری از نمونههای خارجی موجود، پمپروغن پیشرانه TU5P داخلیسازی شد و به مرحله تولید انبوه رسید.
سیستم ایربگ جلوی خودرو، صرفا برای کاهش صدمات وارده به سرنشینان بوده و بدیهی است در تصادفاتی که ریسک برخورد سرنشینان به جلوی خودرو وجود ندارد، نیازی به عملکرد کیسههای هوا که میتواند منجر به صدمات جانبی دیگر و ایجاد هزینههای گزاف شود، نیست.
با همت متخصصان شرکت ساپکو و با همراهی شرکت اگزوز خودرو خراسان و باتوجه به رویکرد بومیسازی قطعات و همچنین در راستای کاهش وزن قطعه منیفولد پیشرانه توربو EF7 و EF7P مصرفی خودرو دناپلاس و متعاقب آن افزایش بازدهی و نیز کاهش مصرف سوخت پیشرانه، داخلیسازی و تولید انبوه منیفولد دود با ورق استیل (شیتمتال) در دستور کار قرار گرفت و با طی فرآیند مهندسی معکوس و تحلیل نمونههای موجود و همچنین اخذ تاییدیه تستهای موتوری و صدور مجوزهای لازم با ظرفیت تولید روزانه بالغ بر ۵۰۰ قطعه با موفقیت انجام شد.