میلاد خاموشیان در ادامه بیان کرد: «البته مشکلات بازار باریهای سنگین به همین دو فاکتور محدود نمیشود و کوچک شدن بازار کار این خودروها در سالها اخیر را میتوان عامل دیگری برای بحران در این بازار دانست.»
در این خصوص، یکی از فعالان خودروهای تجاری کشور در گفتوگو با «دنیای خودرو» اظهار کرد: «بازار کشنده و کامیون کشور در سالهای اخیر چندان وضعیت مطلوبی نداشته که میتوان آن را در نتیجه مشکلات اقتصادی کشور و افزایش نرخ ارز دانست.»
وی گفت: «از سوی دیگر با قیمتهای فعلی این خودروها، نمیتوان امید داشت که نیروی جدیدی به این بازار وارد شده و علاقهای به آغاز کار در این صنف داشته باشد، چراکه با وضعیت فعلی درآمد در این بخش، این افراد حتی امیدی به تامین هزینههای نگهداری خودروها ندارند. این در حالی است که باید بخشی از درآمد خود را صرف هزینههای زندگی خود کنند.»
وی ادامه داد: «نرخ شاخص کرایه حمل به ازای حمل هر تن کیلومتر در سال ۹۷، ۱۰۳۳ ریال تعیین شد که قیمت هر جفت لاستیک در همان سال ۳ میلیون تومان بود و نرخ جابه جایی کالا در سال گذشته ۴۲۳۳ ریال تعیین شده و هم اکنون قیمت هر جفت لاستیک ۳۳میلیون تومان است. به عبارتی درآمد کامیونداران از سال ۹۷ تاکنون ۳ برابر و هزینههای آنها ۱۱ برابر شده است.»
خاموشیان همچنین اظهار داشت: «چنانچه دولت فکری به حال این صنعت نکند، درآینده نه چندان دور تاثیر این وضعیت بر صنعت حملونقل هم دیده میشود و با شرایطی روبهرو خواهیم بود که صنعت حملونقل کشور را از بین خواهد برد.»
خاموشیان در ادامه بیان کرد: «برای آن که بتوانیم تقاضا را به سمت این بازار هدایت کنیم، باید دولت دست به کار شده و در حمایت از تولیدکنندگان و متقاضیان، طرحها و تسهیلات مناسبی را در نظر بگیرد.»
به گفته خاموشیان؛ «بررسی خودروهای تجاری در بازار نشان از افت قیمت برخی از خودروهای باری در کشور دارد، اما هنوز هم امید چندانی به خیز تقاضا در این بازار نیست، چراکه کاهش قیمت نیممیلیارد تومانی به نسبت افزایشهای چندمیلیارد تومانی در سالهای اخیر چندان چشمگیر نیست.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «قطعا کامیونداران با هزینههای دلاری و درآمد ریالی در آیندهای نزدیک به سرنوشت مالکان اتوبوس دچار شده و از چرخه فعالیتهای اقتصادی خارج خواهند شد.»
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244688/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%A7-%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86
حل مشکلات صنعت تجاری و حملونقل
قیمت هر جفت لاستیک کامیون در سال ۹۷ حدود ۳میلیون تومان بود که هماکنون به ۳۳میلیون تومان رسیده است. این افزایش ۱۱ برابری که در بقیه هزینههای نگهداری کامیون هم دیده میشود، در حالی است که درآمد کامیونداران از سال ۹۷ تاکنون حداکثر ۳ برابر شده استکاهش نیممیلیارد تومانی قیمت برخی کِشندهها
بازار خودروهای تجاری سنگین بهویژه کشندهها و کامیونها در سالهای اخیر، بحران و التهاب بسیاری را تجربه کرده است. بارها با جهش چندین باره نرخ ارز و تاثیر واردات مدلهای کارکرده بر بازار، شاهد افزایش قیمت این خودروها بودهایم و با آنکه بازار کار این خودروها در دهه اخیر بسیار کوچک شده و حجم واردات و صادرات کشور کاهش یافته، اما قیمت این خودروها با افزایش سرسامآوری همراه بوده که موجب افت تقاضا در این بازار شده است. در یک ماه گذشته اما خبرها حاکی از آن است که برخی از خودروهای تجاری در بازار داخلی بهموازات روند کاهشی در بازار خودروهای سواری، با افت قیمت همراه بودهاند و برای برخی از مدلها افت قیمت تا نیممیلیون تومان هم عنوان شده است. البته در مقایسه با افزایش میلیاردی قیمت این خودروها، افت قیمت تا ۵۰۰میلیون تومان هم تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت و در صورت ادامه این روند، احتمال خروج فعالان از این بازار وجود دارد.
افزایش ۱۱برابری هزینههای رانندگان
پیش از این نیز رئیس هیاتمدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی رانندگان کامیونهای یخچالدار وضعیت ناوگان حملونقل جادهای کشور را پرچالش عنوان کرده و گفته بود: «کامیونداران سال جدید را با مشکلات بیشتری نسبتبه سال گذشته آغاز کردند و سازمان راهداری نیز پس از گذشت دو ماه از سال با افزایش ۳۰درصدی، نرخ جابهجایی کالا به ازای هر تن کیلومتر را ۵۵۰۰ ریال اعلام کرده است.»
بازار خودروهای تجاری تلاطم بسیاری را در سالهای گذشته به همراه داشته است؛ گاهی افزایش و گاهی کاهش قیمت و گاهی افت و گاهی هم خیز تقاضا.
وی افزود: «زمانی که بازار کار این خودروها به شدت کاهش یافته، فعالان صنعت حملونقل ترجیح میدهند با همان خودروهای مدل قدیمی فعالیت خود را ادامه دهند، حتی اگر هزینههای نگهداری آنها بالا باشد.»
وی همچنین گفت: «به علت نبود کار برای مالکان خودروهای تجاری، انگیزه این افراد برای خرید مدلهای جدید یا ورود به این بازار کاهش مییابد که در نتیجه افت تقاضا را برای این خودروها به وجود میآورد.»
صحبتهای این فعال بازار خودروهای تجاری در حالی مطرح میشود که براساس اخبار منتشرشده از بازار این خودروها، قیمت باریهای سنگین و نیمهسنگین بهتازگی با کاهش همراه بوده است. گفته میشود که برخی از مدلهای موجود در بازار تا نیممیلیارد تومان هم ارزان شدهاند. با اینحال، به نظر میرسد هنوز هم تقاضا برای این خودروها افزایش نیافته است.
وی ادامه داد: «افزایش قیمتی که در یک دهه اخیر افتاده، بسیاری از متقاضیان این خودروها را از خرید مدلهای موجود در بازار منصرف کرده است و حالا ۵۰۰میلیون تومان کاهش قیمت، موضوعی نیست که این افراد را به بازار خودروهای تجاری جذب کند.»
افت تقاضای بازار تجاریها در پی مشکلات اقتصادی کشور