گمانه زنی درخصوص خودروهای وارداتی ایران خودرو
آبی پوشان جادهمخصوص سابقه طولانیمدتی در همکاری با پژو و رنو فرانسه دارند، اما با توجه به نوع رفتار خودروسازان فرانسوی، واردات خودرو از کشور فرانسه منتفی اعلام شده است. با اینحال، اگر قرار باشد دوباره شاهد ورود محصولات پژو به ایران باشیم، نمیتوان تصور کرد غیر از ایرانخودرو شرکتی بتواند این کار را انجام دهد.
این سیستم از ۵ دوربین با کیفیت بالا، رادارهای ۵ میلیمتری امواج و ۱۲ رادار اولتراسونیک استفاده میکند تا با بررسی محیط ۳۶۰درجه خودرو از ایمنی آن اطمینان حاصل شود. این سیستم در مواقع مختلف مانند حرکت به سمت جلو، تغییر لاینها، رانندگی در سرعتهای بالا و پارک سریع خودرو به کمک راننده میآید. نسخه هیبرید دانگفنگ ایولوس ییژوان مکس نیز به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با توان ۱۶۳ اسببخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتونمتر مجهز شده است که در کنار آن از یک موتور الکتریکی نیز بهره میبرد.
البته پیش از تحریمها یکی از شرکتهای زیرمجموعه گروه صنعتی ایرانخودرو به نام «ستاره ایران»، سالها به واردات محصولات این خودروساز آلمانی مشغول بود و با توجه به فراهمبودن این زیرساخت، طبعا منع خارجی بابت ازسرگیری واردات بنز وجود ندارد، اما باتوجه به سقف قیمتی ۲۰هزار یورویی پیشبینیشده در آییننامه واردات، در عمل امکان واردات محصولی از بنز وجود ندارد. اماله درخ این مسأصوص سوزوکی ژاپن که ایرانخودرو سالها به مونتاژ محصولات آن میپرداخت، صادق نیست و برخی محصولات سوزوکی را میتوان با بازه قیمتی درجشده در آییننامه وارد کرد. ایرانخودرو با دو خودروساز چینی یعنی دانگفنگ و هایما نیز ارتباط داشته و دارد. بنابراین احتمال اینکه به سراغ واردات محصولاتی از آنها برود نیز منتفی نیست.
کیانوش پورمجیب با بیان اینکه برخی محصولات خارجی برای واردات در سال جاری انتخاب شده و در دستور کار گروه صنعتی ایرانخودرو قرار گرفته است، افزود: «در آینده نزدیک نوع این خودروها و شمارگان آنها را اطلاعرسانی خواهیم کرد.»
وی با اشاره به اینکه ایرانخودرو جزو اولین شرکتهای دریافتکننده مجوز واردات خودرو از وزارت صمت بوده است، ادامه داد: «اگر به آمارهای موجود مراجعه کنید، مشاهده خواهید که این خودروساز در مسیر واردات خودرو نسبت به بسیاری از شرکتهایی که در این خصوص اقدام کردهاند، جلوتر است.»
دانگفنگ ایولوس ییژوان مکس از نظر امکانات رفاهی و تجهیزت نیز در سطح بالایی قرار دارد و همانطور که دانگفنگ پیش از این اعلام کرده بود، سیستم خودران سطح ۳ را در این سدان خود به کار گرفته که ۲۸ سیستم کمکی در آن ادغام شده است.
تولید دانگفنگ ایولوس ییژوآن مکس با قیمت پایه ۱۵هزار دلار آغاز شده است که دقیقا با ضوابط مندرج در آییننامه واردات خودرو منطبق است. گفتنی است؛ از این خودرو در بازارهای جهانی بهعنوان رقیب تویوتا کمری یاد میشود و در میان خودروهای کرهای و چینی هم میتوان از کیا کی۵ و چری آریزو۸ بهعنوان رقبای این خودرو نام برد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244591/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3
جانشین قائم مقام تامین، تولید و توسعه گروه صنعتی ایران خودرو در گفتوگو با «دنیایخودرو» از برنامه این خودروساز برای واردات خودرو ازجمله خودروهای لوکس خبر داد و گفت: «برنامه ما برای واردات خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.»
برخی منابع از دانگفنگ ایولوس ییژوآن Max به عنوان گزینه وارداتی گروه صنعتی ایرانخودرو در سگمنت D سخن گفتهاند. پیش از این گفته شده بود که در پارت اول ۴۵۰۰ دستگاه از این محصول وارد بازار خودرو ایران خواهد شد. البته ثبتسفارش واردات ۴۵۰۰ دستگاه از این سدان کامپکت برای پارت نخست انجام شده که این تعداد شامل ۴هزار خودرو بنزینی و ۵۰۰ خودرو هیبرید است. دانگفنگ ایولوس ییژوانمکس خودرویی است که سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه خودرو شانگهای معرفی شد.
امکانات رفاهی دانگفنگ ایولوس ییژوان مکس
دانگفنگ ایولوس ییژوآن مکس با دو نوع پیشرانه در بازار چین عرضه میشود. نسخه بنزینی این خودرو با موتوری به حجم ۱.۵لیتر که مجهز به سیستم توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم است و توان تولید ۱۹۰اسببخار قدرت و ۳۰۰ نیوتونمتر گشتاور را دارد. این موتور با یک جعبهدنده هفتسرعته دوکلاچه ساخت گترگ هماهنگ شده که به این سدان اجازه میدهد تا سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند.
یک نسخه قدرتمندتر از دانگفنگ ایولوس ییژوان مکس نیز بهتازگی در بازار چین عرضه شده که دارای یک موتور با کد C۱۵TDR است و قدرت و گشتاور آن بهترتیب به ۲۰۳ اسببخار و ۳۲۰ نیوتونمتر افزایش یافته است.
این خودرو بر پایه پلتفرم DSMA طراحی شده و اندازه آن در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۷۹۷، ۱۸۷۰ و ۱۴۷۵ میلیمتر است و فاصله بین دو محور آن ۲۷۷۰ میلیمتر است. این خودرو که از نظر انداره به فولکسواگن پاسات و کیا اپتیما شباهت دارد، دارای رینگ ۱۷ اینچی است.
دانگفنگ ایولوس ییژوآن Max؛ گزینه احتمالی
مجموع توان موتورهای بنزینی و الکتریکی این خودرو به ۱۷۷اسببخار قدرت و بیشینه گشتاور آنها به ۳۰۰نیوتونمتر میرسد. این موتورها نیرو را به واسطه یک جعبهدنده E-CVT به چرخهای جلو انتقال میدهند. هرچند حداکثر سرعت این نسخه به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یافته است، اما ازسویدیگر، دانگفنگ ایولوس ییژوان مکس هیبرید در ۱۰۰کیلومتر سیکل NEDC تنها ۴.۳ لیتر سوخت مصرف میکند.