وی افزود: اگر سازکار کالا ها مانند همین تایر خودرو طوری باشد که سنگی چلو پای تولید انداخته نشود و قیمت گذاری دستوری در بستر بورس کالا از بین برد، در نهایت سود از دلال ها حذف خواهد شد و این سود در درجه اول به شرکتها و در درجه دوم این سود به سهام داران انتقال خواهد یافت.
به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یکی از گلایههای شدید تایرسازان به دولت ادامه قیمتگذاری دستوری بود و در نهایت اعتراض تایرسازان جواب داد و تایر در بورس کالا پذیرش شد. یکی از عواملی که موجب شد تا تایر به بورس کالا برود، عدم همسویی رشد قیمت محصول با نرخ مواد اولیه بود، زیرا قیمت بالای مواد اولیه از موضوعهای اساسی و چالشی صنعت تایر به شمار می آید. در نهایت قیمتگذاری دستوری در صنعت تایر موجب کاهش سرمایه گذاری در صنعت لاستیک شده است. تایرسازان عنوان کردهاند که نه بخشی از محصولات بلکه کل محصولات تایرسازان باید در بورس کالا عرضه شود تا شفافیت قیمتی به وجود بیاید. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشستهایم تا این صنعت را مورد بررسی قرار دهیم.
بوستانی افزود: اقدام مثبتی که برای صنعت تایر صورت گرفته است، آزاد شدن صادرات تایر است، در این شرایط سرمایه گذاری در صنایع صادرات محور بر اساس مزیت نسبی خواهد بود، یعنی چنانچه تمام نهادهای تولید را با قیمت تعادلی به تولید کننده ارائه دهیم و به شرکتها آزادی عمل بدهیم تا کالاهای خود را بازارهای مختلف به فروش برسانند که حاشیه سود بالاتری را برای آن ها در پی داشته باشد، به نفع آن شرکت و همچنین به نفع سهام داران آن صنعت خواهد بود.
در پایان لازم به ذکر است که بورس کالای ایران در دو جلسه اخیر کمیته عرضه، ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار حلقه تایر خودرو ۴ تولیدکننده را پذیرش کرد. در بررسی پذیرشهای صورت گرفته از سوی کمیته عرضه بورس کالا در دو جلسه اخیر یعنی جلسات روزهای ۲۹ شهریور و ۱۱ مهر نشان میدهد در مجموع ۳۵ هزار و ۶۳۰ تن تایر معادل ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار حلقه تایر از سوی شرکتهای گروه صنعتی بارز، لاستیک بارز کردستان، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر و مجتمع صنایع لاستیک یزد در بورس کالا پذیرش شده اند.