این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هیچ کدام از نهادههای تولیدی نباید به صورت رانتی و یارانهای ارائه شود که طبیعتا اگر رقابتی قرار باشد در صادرات روی دهد، کاملا بستگی به وضعیت صنعت خواهد داشت.
به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یکی از گلایههای شدید تایرسازان به دولت ادامه قیمتگذاری دستوری بود و در نهایت اعتراض تایرسازان جواب داد و تایر در بورس کالا پذیرش شد. یکی از عواملی که موجب شد تا تایر به بورس کالا برود، عدم همسویی رشد قیمت محصول با نرخ مواد اولیه بود، زیرا قیمت بالای مواد اولیه از موضوعهای اساسی و چالشی صنعت تایر به شمار می آید. در نهایت قیمتگذاری دستوری در صنعت تایر موجب کاهش سرمایه گذاری در صنعت لاستیک شده است. تایرسازان عنوان کردهاند که نه بخشی از محصولات بلکه کل محصولات تایرسازان باید در بورس کالا عرضه شود تا شفافیت قیمتی به وجود بیاید. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشستهایم تا این صنعت را مورد بررسی قرار دهیم.
در پایان لازم به ذکر است که بورس کالای ایران در دو جلسه اخیر کمیته عرضه، ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار حلقه تایر خودرو ۴ تولیدکننده را پذیرش کرد. در بررسی پذیرشهای صورت گرفته از سوی کمیته عرضه بورس کالا در دو جلسه اخیر یعنی جلسات روزهای ۲۹ شهریور و ۱۱ مهر نشان میدهد در مجموع ۳۵ هزار و ۶۳۰ تن تایر معادل ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار حلقه تایر از سوی شرکتهای گروه صنعتی بارز، لاستیک بارز کردستان، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر و مجتمع صنایع لاستیک یزد در بورس کالا پذیرش شده اند.