انتشار: اردیبهشت 11، 1402
بروزرسانی:
02 خرداد 1404
تعیین عوارض ایمنی جاده ها از محل فروش خودرو
به گزارش «اخبار خودرو»،براساس داده های پلیس راهور، ۳۵درصد از فوتی های تصادفات در نقاط حادثه خیز جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که بر اساس قانون، مسئولیت حمل ونقل و ایمنی ترافیک جاده ها برعهده دولت است. از طرفی حوادث و سوانح حمل ونقل، جزو اولین دلایل مرگ ومیر قابل پیشگیری در ایران به شمار می رود؛ از این رو ضروری است ارتقای ایمنی راه ها به عنوان یکی از اولویت های اصلی بخش حمل ونقل و سلامت مطرح شود.
باید برای کاهش تصادفات هزینه کنیم
همچنین روز گذشته، معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل کمیسیون ایمنی راه ها متشکل از تمام سازمان ها و ارگان های تاثیر گذار ازجمله پلیس راه، هلال احمر، وزارت آموزش وپرورش و ... در وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی هماهنگی حمل ونقل و ایمنی کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور از اختصاص منابعی برای اجرای هر چه بهتر وظایف ارگان ها خبر داد.
افندی زاده در ادامه اظهار کرد: «در شورای عالی هماهنگی حمل ونقل و ایمنی کشور برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای نگهداری جاده ها در جهت ارتقای ایمنی آن ها در نظر گرفته شده و منابع مالی موردنیاز نیز برای آن ها پیش بینی شده که باید تحقق یابد.» وی با اشاره به ضرورت تامین منابع مالی پایدار برای این موضوع گفت: «ازجمله آن ها می توان به منابع مستقیم دولتی اشاره کرد که در بودجه های سالانه در نظر گرفته می شود. برای مثال می توان درصدی از درآمدهای حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت را برای افزایش ارتقا ایمنی راه ها در نظر گرفت. همچنین می توان درصدی از منابع مالی بیمه ها را برای کاهش تصادفات هزینه کرد که همین امر موجب کاهش تصادفات به نفع شرکت های بیمه خواهد بود و به جای هزینه برای خسارات ناشی از تصادفات، از بروز آن ها پیشگیری خواهند کرد.» افندی زاده با اشاره به صندوق هایی که برای هزینه در این راستا پیش بینی شده اند، افزود: «ازجمله آن ها صندوق حمل ونقل و صندوق تامین خسارت بیمه شخص ثالث است. بر اساس ماده ۲۳ قانون جرایم رانندگی، درصدی از جرایم رانندگی با هدف ارتقای ایمنی راه ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری قرار می گیرد و این موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است.» وی ادامه داد: «باید سهمی از فروش خودروها را برای افزایش ایمنی جاده ها در نظر بگیریم و این موضوع می تواند به عنوان پیشنهاد از سوی کمیسیون ایمنی راه ها به مراجع قانونی و البته پس از تصویب هیات دولت داده شود.» افندی زاده در توضیح مصارف این منابع مالی گفت: «این درآمدها در صورت تامین، برای برطرف کردن نقاط پرحادثه، نگهداری هرچه بهتر راه ها و یا در جهت افزایش تجهیزات و علائم ایمنی راه ها استفاده می شود.» وی نوسازی و بهبود کیفیت ناوگان موردنیاز اورژانس، هلال احمر و پلیس یا هوشمندسازی جاده ها را از دیگر موارد هزینه کرد بودجه ها دانست و افزود: «برای کاهش تصادفات باید هزینه کنیم.» افندی زاده با اشاره به سهم همه سازمان ها در کاهش تصادفات بیان کرد: «هم صنعت باید نقش خود را در ایمن سازی خودروها ایفا کرده و هم وزارت راه و شهرسازی باید سهم خود را در برطرف کردن نقاط پرتصادف و افزایش ایمنی جاده ها به بهترین نحو اجرایی کند.» وی با تاکید بر سهم انسان به عنوان مهم ترین عامل در وقوع تصادفات اظهار کرد: باید با نسبت به آگاهی بخشی و آموزش عامل انسانی اقدامات ویژه ای از طریق رسانه ها و صدا و سیما انجام داد.» افندی زاده ضمن تاکید بر هماهنگی همه دستگاه ها برای افزایش ایمنی راه ها ادامه داد: «موضوع ایمنی جاده ها تنها مرتبط با یک ارگان نیست و باید نگاه بخشی در این حوزه به نگاه ملی تبدیل شود.»
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244390/%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AD%D9%84-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88