سایپا همچنین سعی کرده است با استفاده از نشانگرهای اسپرت پشتآمپر، نمایشگر مرکزی با سایز قابل قبول و آپشنهایی نظیر سانروف، شور و حال مدرنی را در فضای داخلی آریا ایجاد کند. قرار است در آینده نیز نسخههای فولاتومات آریا با تریم جدید داخلی و روکشهای چرمی به بازار عرضه شوند.
نگاهی به طراحی بدنه و کابین آریا
آریا در دو نسخه پلاگین و GDI، با امکانات قابلقبولی مانند کیلس و استارتر دکمهای، نمایشگر 7اینچی مرکزی مجهز به رهیاب ماهوارهای و دوربین پارک، سنسور دنده عقب، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک (تککاناله)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، دیلایت و اتولایت، چراغ مشایعت، شیشه بالابرها و آینههای جانبی برقی (مجهز به سیستم تاشوبرقی)، نشانگر وضعیت دندهها، سیستم ضد سرقت، کامپیوتر سفری، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، حسگر فشار باد تایرها، هشداردهنده صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس روانه بازار میشود. اما قرار است که در آینده گزینههای تکمیلی از قبیل کیسههای هوای جانبی، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل حرکت در شیب، صندلی برقی راننده، کروزکنترل، رینگهای بزرگتر و نمایشگر بزرگتر نیز به تیپ فول این محصول اضافه شوند تا آریا توان رقابت با خودروهای روز را بهدست آورد.
وی ادامه داد: «در سالهای قبل به تولید خودروهای پاک توجه نشده بود، اما برای جبران نقصانهای گذشته، نگاه ما به محصولات جدید با تاکید بر مسایل زیستمحیطی است و در توسعه محصول نیز سعی کردیم به سمت خودروهای پاک برویم، بهنحویکه از خردادماه سال گذشته تاکنون ٩هزار خودرو ساینا CNG برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی تولید شده که مصرف سوخت ترکیبی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با ترکیب بنزین و گاز ۶.۴۵ لیتر است. تمام خودروهای تجاری ما نیز در آینده گازسوز خواهند شد.»
محمدعلی تیموری با بیان اینکه سیاستگزاری ما در سایپا در دهه جاری به سمت تولید محصولات پاک خواهد رفت، افزود: «باید به سمت تولید و استفاده از خودروهای سبز و پاک برویم. در همین راستا، خطتولید موتورسیکلت الکتریکی را نیز طی سال جاری راهاندازی خواهیم کرد. همچنین قراردادی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، برای تولید خودرو شاهین هیبرید با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، منعقد شده که اکنون این پروژه درحال انجام است.»
امکانات و تجهیزات آریا در دو نسخه پلاگین و GDI
پیشرانه چهارسیلندر آریا دارای فناوری زمانبندی متغیر سوپاپها بوده و در نسخه GDi دارای قدرتی معادل ۱۵۰اسببخار و بیشینه گشتاور ۲۰۴ نیوتونمتر است. آریا قرار است از همان ابتدا با جعبهدنده اتومات AT ششسرعته وارد بازار شود که احتمالا تامینکننده این جعبه دنده نیز کمپانی DAE خواهد بود. با این پیشفرض، شتاب صفر تا 100 احتمالی آریا با موتور GDI 2هزار سیسی کمتر از 11ثانیه و مصرف ترکیبی آن حدود 7.5لیتر خواهد بود.
درمجموع آریا یک کراساوور خوش قیافه محسوب میشود و نشان از پیشرفت تیم طراحی سایپا در سالهای اخیر دارد. گرچه در داخل کابین آریا نیز با فضایی مشابه شاهین روبهرو هستیم، اما بهواسطه ارگونومی قابل قبول و فضاسازی مناسب میتوان نمره قبولی را به آن اعطا کرد؛ بهویژه آنکه به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، جنس داشبورد آریا نیز برخلاف دیگر محصولات داخلی بهجای پلاستیک خشک، از متریال نرم خواهد بود.
از نظر ایمنی هم باید گفت پلتفرم SP1OO آریا امنیت قابل قبولی دارد و حتی در ضربات جانبی مقاومت خوبی از خود نشان داده است.