درمجموع آریا یک کراساوور خوش قیافه محسوب میشود و نشان از پیشرفت تیم طراحی سایپا در سالهای اخیر دارد. گرچه در داخل کابین آریا نیز با فضایی مشابه شاهین روبهرو هستیم، اما بهواسطه ارگونومی قابل قبول و فضاسازی مناسب میتوان نمره قبولی را به آن اعطا کرد؛ بهویژه آنکه به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، جنس داشبورد آریا نیز برخلاف دیگر محصولات داخلی بهجای پلاستیک خشک، از متریال نرم خواهد بود.
امکانات و تجهیزات آریا در دو نسخه پلاگین و GDI
تولید خودرو آریا با دو گزینه پیشرانه در سال آینده
نگاهی به طراحی بدنه و کابین آریا
درخصوص پیشرانه GDI نیز باید یادآوری کنیم که قبلا خودروهایی مانند کیا سورنتو، رنو تلیسمان، امجی GS، هیوندای سانتافه و… با این موتور به ایران وارد شده بودند و پیشرانه برخی خودروهای مونتاژی مانند پژو2008، کیامسی کی7 و جی7، تیگو8 پرو و… هم از همین نوع هستند. اما آریا در هر دو نسخه – یعنی پلاگین و GDI – نخستین خودرو ملی مجهز به این پیشرانه خواهد بود. گفتنی است؛ در موتورهای GDI (پاشش سوخت مستقیم)، بازدهی پیشرانه و سوخت ۱۵درصد بیشتر و میزان گازهای خروجی ۲۵درصد کمتر است. گفتنی است؛ اولین سدان پلاگین-هیبرید بازار ایران یعنی چانگان یونیوی نیز قرار است توسط گروه خودروسازی سایپا به بازار ایران عرضه شود.
محمدعلی تیموری با بیان اینکه سیاستگزاری ما در سایپا در دهه جاری به سمت تولید محصولات پاک خواهد رفت، افزود: «باید به سمت تولید و استفاده از خودروهای سبز و پاک برویم. در همین راستا، خطتولید موتورسیکلت الکتریکی را نیز طی سال جاری راهاندازی خواهیم کرد. همچنین قراردادی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، برای تولید خودرو شاهین هیبرید با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، منعقد شده که اکنون این پروژه درحال انجام است.»
آریا از طراحی زیبا و اصولی بهره میبرد که با استفاده از خطوط پویا و مولفههای مد روز، موفق شده است چهرهای امروزی را به تصویر بکشد. حالت کلی بدنه آریا شباهت زیادی به شاهین دارد که با توجه به اشتراک پلتفرم طبیعی است، اما با کمی دقت به فرم سپرها، ابعاد رینگها و مدل چراغهای عقب متوجه میشویم که سایپا سعی داشته نسخه کراساوور SP100 را با ظاهر خشنتر از مدل سدان روانه بازار کند.
در فرودینماه امسال، مدیرعامل سایپا با اشاره به واردات خودروهای پلاگین-هیبرید توسط گروه خودروسازی، اعلام کرد برخی خودروهای سایپا نیز پلاگین خواهند شد و در همین راستا، سال آینده خودرو آریا به این صورت عرضه میشود.
تیموری از تولید نخستین خودرو آریا با موتور هیبرید با مصرف سوخت کمتر از ۱.۵لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در سال آینده خبر داد و گفت: «گروه خودروسازی سایپا قرارداد تولید موتورهای هیبرید را با یکی از بهترین شرکتهای چینی (DAE) منعقد کرده و قرار است خودرو آریا را به موتور هیبرید برقی مجهز کند.»
وی ادامه داد: «در سالهای قبل به تولید خودروهای پاک توجه نشده بود، اما برای جبران نقصانهای گذشته، نگاه ما به محصولات جدید با تاکید بر مسایل زیستمحیطی است و در توسعه محصول نیز سعی کردیم به سمت خودروهای پاک برویم، بهنحویکه از خردادماه سال گذشته تاکنون ٩هزار خودرو ساینا CNG برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی تولید شده که مصرف سوخت ترکیبی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با ترکیب بنزین و گاز ۶.۴۵ لیتر است. تمام خودروهای تجاری ما نیز در آینده گازسوز خواهند شد.»
سایپا همچنین سعی کرده است با استفاده از نشانگرهای اسپرت پشتآمپر، نمایشگر مرکزی با سایز قابل قبول و آپشنهایی نظیر سانروف، شور و حال مدرنی را در فضای داخلی آریا ایجاد کند. قرار است در آینده نیز نسخههای فولاتومات آریا با تریم جدید داخلی و روکشهای چرمی به بازار عرضه شوند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پیشتر نیز از عرضه کراساوور آریا با موتور 2لیتری GDI (تزریق مستقیم سوخت) میتسوبیشی و داشبورد دارای متریال نرم با بالاترین کیفیت و گارانتی 5ساله خبر داده بود. این پیشرانه هم نمونه ارتقایافته 4g94 است که در چین توسط کمپانی DAE به تولید میرسد و 4j20v نام دارد.
از نظر ایمنی هم باید گفت پلتفرم SP1OO آریا امنیت قابل قبولی دارد و حتی در ضربات جانبی مقاومت خوبی از خود نشان داده است.