خط رنگ شرکت کرمان موتور با ظرفیت ۱۰۰ هزار دستگاه در سال به بهرهبرداری رسمی رسید. آیین بهرهبرداری از خط رنگ تمامرباتیک کرمانموتور با حضور حجتالاسلام و المسلمین عبدالله حاجیصادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ائمه جمعه شهرهای بم و بروات، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و فرماندار بم در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید برگزار شد. در این مراسم، از شرکتهای ارگ کریمان، قوای محرکه کرمانخودرو، خودروسازی کرمانموتور و خودروسازان بم بازدید شد و از نزدیک با فعالیتهای فعلی و برنامههای توسعه این شرکتها آشنایی بهعمل آمد.
میهمانان منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در ارگ کریمان همچنین از خط پرس قطعات بدنه و در شرکت قوای محرکه کرمانخودرو از خط تولید سیلندر و سرسیلندر، گیربکس CVT و موتور TGDI بازدید کردند. حضور در خطوط بدنهسازی، تزئینات و خط رنگ شرکت کرمانموتور نیز بخش دیگری از بازدید حاضران را تشکیل داد. در نهایت نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با حضور در شرکت خودروسازان بم، کلید آغاز فعالیت خط رنگ تمامرباتیک کرمانموتور را با تمام ظرفیت روشن کرد.
مهمترین ویژگیها و مزایای خط رنگ رباتیک کرمانموتور
ظرفیت تولید خطرنگ رباتیک کرمانموتور، ۱۸ خودرو در ساعت و سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه است. این خط با ۲۱ ساعت فعالیت در روز برای ۲۶۵ روز در سال فعالیت خواهد کرد. از جمله مهمترین ویژگیها و مزایای خط رنگ رباتیک کرمانموتور میتوان بهتطابق با الزامات کنترلی، کنترل انرژی و صرفهجویی در مواد، درجه بالای اتوماسیون، جلوگیری از آسیبدیدگی کارکنان، تولید با حداقل انحراف، بهترین سیستم برای تولید با کمترین آلایندگی هوا، بالاترین بازدهی تجهیزات و تولید، سیستم تولید انعطافپذیر برای مدلهای متنوع و کاهش قابل توجه فاضلاب و خنثی کردن مواد مضر فاضلاب اشاره کرد.
هدفگذاری تولید ۱۰ محصول بومی با سه نوع پیشرانه بنزینی، هیبرید و فولالکتریک
شرکت کرمانموتور تنها شرکت خودروساز داخلی است که درحال حاضر با هدف تولید محصولات متنوع بومی روی سه پلتفرم اختصاصی متمرکز شده است؛ پلتفرم PS۱ که نخستین پلتفرم خودرو سواری این شرکت است و روی این پلتفرم سه محصول در سه کلاس مختلف تولید خواهد شد.
کرمانموتور همچنین دو مگاپلتفرم خودرو سواری کوچک و متوسط KP۱ و مگاپلتفرم KP۲ را که خودرو سواری بزرگ است، هدف قرار داده است. بنابر اعلام قبلی معاونت توسعه محصول کرمانموتور، هرکدام از این پلتفرمها برای ١۵ سال کار در نظر گرفته شدهاند و محصولاتی که روی این پلتفرمها عرضه میشوند، با عمر پنج سال طراحی و تولید خواهند شد. در این راستا، پلتفرم PS۱ در سه تایپ بدنه سدان، هاچبک و SUV در دو نوع تیپ استاندارد و فولآپشن عرضه خواهد شد که به سه گزینه پیشرانه بنزینی، هیبرید و فولالکتریک مجهز خواهد بود.
کرمانموتور برای پلتفرم KP۱ نیز چهار نوع بدنه سدان، هاچبک، کوپه و SUV را در نظر گرفته است. این شرکت همچنین در پلتفرم KP۲ سه نوع بدنه سدان، SUV و MPV را هدفگذاری کرده است که از نظر سیستم تحرک خودرو، ۴wheel drive (چهارچرخ متحرک) و ۲wheel drive (دوچرخ متحرک) خواهند بود. بهلحاظ پیشرانه نیز برای مگاپلتفرم KP۲ چهار گزینه بنزینی، PHEV، EV و REV را مدنظر قرار داده است.
سهم ۸۰ درصدی خودروهای بومی از سبد محصولات کرمانموتور تا سال ۱۴۰۷
سطح ساخت داخل هدفگذاری و اعلامشده برای سبد محصولات کرمانموتور این است که در زنجیرهتامین، تا ٣٠ درصد قطعات بهصورت وارداتی باشد و درخصوص ٧٠ درصد قطعات نیز داخلیسازی انجام شود. درحال حاضر نیز کرمانموتور بهطور متوسط نزدیک به ۴٠ درصد داخلیسازی دارد و در پلتفرم PS۱ بر اساس آخرین دفترچه داخلیسازی، ۶۸ درصد ساخت داخل بهثبت رسیده است که این عدد بهزودی بهبالای ٧٠ درصد نزدیک خواهد شد.
از سوی دیگر، از لحاظ سهم محصولات داخلی، مونتاژی و وارداتی در سبد محصولات کرمانموتور، هدفگذاری این است که ٨٠ درصد محصولات این شرکت، محصول بومی و ایرانی و ٢٠ درصد محصولات مونتاژی باشد. بهلحاظ قوای محرکه نیز هدفگذاری کرمانموتور روی ١٠ درصد محصولات برقی، ٣٠ درصد قوای محرکه هیبرید و ۶٠ درصد نیز قوای محرکه بنزینی است.
این اهداف برای تحقق تا پایان برنامه توسعه هفتم (سال ١۴٠٧) در نظر گرفته شده است. بر این اساس، تیراژ تولید کرمانموتور تا پایان سال ۱۴۰۷ به ۵٠٠ هزار دستگاه خواهد رسید که بر اساس تقسیمبندی مورد اشاره، حدود ٢٠ درصد آن سهم محصولات مونتاژی و الباقی آن سهم محصولات ایرانی با داخلیسازی ۷۰ درصدی روی سه پلتفرم یادشده در سه تیپ قوای محرکه برقی، هیبرید و بنزینی کممصرف خواهد بود. به این ترتیب، کرمانموتور علاوهبر اعتلای خود، تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را نیز بهاندازه ۰۵ درصد رشد ارتقا خواهد داد.
اهداف کرمانموتور در بخش قوای محرکه
شرکت کرمانموتور بهعنوان بزرگترین خودروساز بخشخصوصی کشور، در بخش توسعه قوای محرکه بنزینی کممصرف، تولید یک موتور ١۵٠٠ سیسی با ٧٠ درصد داخلیسازی و تیراژ تولید سالانه ٢۵٠ هزار دستگاه را هدفگذاری کرده است که کاهش مصرف سوخت ٢٠ درصدی را بههمراه خواهد داشت.
سهم این پیشرانه بنزینی در سبد محصولات عمومی کرمانموتور ۶٠ درصد خواهد بود. همچنین قوای محرکه برقی برای محصولات این شرکت، کاهش مصرف سوخت صددرصدی را شامل خواهد شد که ٧٠ درصد ساخت داخل خواهد داشت و تیراژ تولید سالانه هم در این بخش ٢۵ هزار دستگاه خواهد بود.
درصد سبد محصولات بومی کرمانموتور نیز در بخش قوای محرکه برقی ١٠ درصد را شامل خواهد شد. این شرکت در مورد قوای محرکه هیبرید نیز کاهش مصرف سوخت ٣۵ درصدی را هدف قرار داده که میزان داخلیسازی آن ٧٠ درصد، تیراژ تولید سالانه در این بخش ١٢۵ هزار دستگاه و سهم محصولات هیبرید در سبد محصولات بومی کرمانموتور ٣٠ درصد خواهد بود.
از دومین خودرو ملی کرمانموتور تا آغاز توسعه نخستین محصول شاسیبلند
کرمانموتور در پلتفرم PS۱، محصول ایگل بنزینی را بهصورت کامل توسعه داده و بهعنوان نخستین محصول بومی خود بهفروش رسانده است. این شرکت همزمان روی پلتفرم PS۱، محصول PS۱۲ را دارد که تحتعنوان شادو (Shadow) معرفی خواهد شد. این پروژه بهلحاظ ساخت نمونهها، بیش از ٧۵ درصد پیشرفت داشته است و نمونههای تولید آزمایشی آن در اسفندماه ١۴٠٣ تولید میشوند. محصول PS۱۲ با فرض فرآیندهای تست و فرآیندهای مربوطه، در شهریورماه سال آینده برای ورود بهبازار آماده شده و تجاریسازی آن انجام خواهد شد.
کرمانموتور علاوهبر این، روی پلتفرم PS۱ یک محصول تمامبرقی بومی را نیز آماده کرده و در حال انجام فرآیندهای توسعه آن با حمایت معاونت علمی ریاستجمهوری و کمک شرکتهای ایرانی است. این شرکت همزمان برای پلتفرم PS۱، یک محصول هیبرید را با عنوان ایگل هیبرید نیز توسعه داده که تا ٣۵ درصد کاهش مصرف سوخت را بههمراه خواهد داشت و تا پایان سال آینده تجاریسازی و وارد بازار خواهد شد. گام بزرگ بعدی کرمانموتور، آغاز توسعه نخستین محصول SUV (شاسیبلند) روی پلتفرم KP۲ با کد KP۲۱ است که فرآیندهای طراحی استایل آن انجام شده و نمونههای طراحی این محصول در حال آمادهسازی است.
دایره گسترده همکاریهای داخلی و خارجی کرمانموتور
شرکت کرمانموتور در حوزه زیستبوم فناوری نیز اقداماتی همچون تشکیل صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، انعقاد قراردادهای تحقیقاتی با دانشگاهها و تاسیس دفاتر فناوری در دانشگاهها و پژوهشکدهها از جمله مرکز توسعه نرمافزارهای خودرویی دانشگاه شریف را بهعمل آورده است که دوم آبانماه گذشته، تحتعنوان «متا» در محل این دانشگاه افتتاح شد.
بر این اساس، کرمانموتور آماده تعامل با شرکتهای دانشبنیان، فناوری و تولیدی داخل کشور است که بتوانند در حوزه برق و الکترونیک، سنسورها، کلاسترهای دیجیتال و کنترلرها فعالیت کرده و در توسعه شبکه برق و الکترونیک و سیستمهای کمککننده همکاری کنند. این شرکت همچنین در راستای انتقال فناوری با کمک خودروسازان و قطعهسازان معتبر خارجی هم برنامهریزی داشته که در این راستا، خرید پلتفرمهای اختصاصی و انتقال فناوریهای مورد نیاز را اجرایی کرده و توسعه پلتفرمهای جدید و سیستمهای انتقال قدرت DHT (ترکیب قدرت دو پیشرانه بنزینی و برقی) با کمک شرکای خارجی را نیز کلید زده است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251997/%D8%AE%D8%B7-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF