خودروسازی پیشران صنعت ژاپن – بررسی های رسانه ای تحریریه

بخش خودرو در ژاپن سومین صنعت تولیدکننده خودرو در جهان هم محسوب می شود که با ۷۸ کارخانه در ۲۲ منطقه و با اشتغال بیش از ۵.۵ میلیون نفر، ستون اصلی اقتصاد این کشور است.

خودروسازی موتور محرک صنعت ژاپن

به گزارش تحریریه، ژاپن یکی از بزرگترین خودروسازان جهان به شمار می رود که هر ساله بیشتر از ۲۳ میلیون خودرو تولید می کند. شرکت تویوتای این کشور نیز سالهاست که در میان سودآورترین و پرتیراژترین خودروسازان جهان قرار دارد. برای درک بزرگی و قدرت صنعت خودروسازی ژاپن و تویوتا باید گفت که این شرکت به تنهایی هر ساله حدود ۱۰ میلیون خودرو تولید می کند که بخش اعظم آن در خارج از ژاپن فروخته می شود.

خودروها و موتورسیکلت‌های Kei نیز جایگزین‌های مقرون‌ به‌صرفه‌ ای برای خودروهای سایز معمولی هستند و تقاضای کشور برای راحتی در فضاهای کوچک را برآورده می‌کنند، با این حال، صنعت خودروسازی ژاپن در حال آگاه تر شدن نسبت به محیط‌زیست است، اکنون مصرف‌کنندگان موتورسیکلت در ژاپن به سمت دوچرخه‌ و دوچرخه‌ های الکترونیکی حرکت می کنند.

خودروسازی پیشران صنعت ژاپن

به طور میانگین هرساله تویوتا حدود ۲.۸ میلیون خودرو را در آسیا و نزدیک ۲.۵ میلیون عدد از تولیداتش را در آمریکای شمالی می فروشد. این شرکت در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۸ میلیون خودروی تولیدی خود را تنها در چین به فروش رساند.

با اینحال در سال اخیر تقاضا برای خودرو و موتورسیکلت های برقی در حال حاضر بیشتر از قبل شده است حال آنکه فروش خودرو در ژاپن با کاهش روبرو بوده است. در سال ۲۰۲۰ تنها ۰.۶ خودروهای فروخته شده در ژاپن برقی بودند.

بخوانید:  مشخصات خودروی فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور منتشر شد + تصاویر

این کشور پرجمعیت اما کم وسعت صنعت خودرو را به عنوان یکی از موتورهای محرک اقتصاد کشورش انتخاب کرده است به گونه ای که به نوشته «Tokyoesque» در کل بخش تولید ۸۹ درصد از تولید GDP ژاپن را به خود اختصاص می دهد که در این چارچوب صنعت خودروسازی و تولید صنعت ماشین آلات و حمل و نقل سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. تامین کنندگان قطعات خودرو نیز بخش قابل توجهی از اقتصاد ژاپن را رشد داده اند و حتی در صنایع دیگری مانند مواد شیمیایی و لاستیک و … هم موجب پیشرفت چشمگیری شده اند.

پایان/


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65602354/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86

تور بزرگ خودروهای ژاپنی – بررسی اجمالی و تویوتا |  AllAboutLean.com

به اعتقاد کارشناسان آینده بازار خودرو ژاپن نیز به سوی خودروهای برقی چشم دوخته است. پس از فروکش کردن بیماری کرونا این بخش به توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر و سبز در وسایل نقلیه توجه بیشتری نشان داده است.

خودروسازی پیشران صنعت ژاپن

برندهای داخلی این کشور همچون تویوتا، نیسان، هوندا، سوزوکی و میتسوبیشی بر بازار خودروی ژاپن تسلط دارند و بسیاری از تولیدات خود را هم به خارج صادر می کنند. در ژاپن به علت آنکه خودروهای تولیدی خارجی هزینه نگهداری فوق‌العاده بالای دارند خیلی مورد استقبال قرار نمی گیرند. در کل خودروهای ژاپنی به کم بودن هزینه معروف هستند. بیشتر خودروهای تولیدی در ژاپن در مناطق حومه شهرها و روستایی ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که جمعیت شهری ژاپن به شدت به حمل و نقل عمومی متکی هستند.

حدود ۸ درصد از نیروی کار ژاپن (یعنی بیش از ۵ میلیون کارگر) در صنایع مرتبط با خودرو مشغول به کار هستند.

بخوانید:  بحران اتوریته

این صنعت در ژاپن بسیار نوآورانه و مبتنی بر فناوری در حرکت است و اکنون با افزایش تولید و عرضه خودروهای هیبریدی و الکتریکی به بازار داخلی و جهانی و افزایش عرضه و تقاضا در مقیاس بین‌المللی به حرکت خود ادامه می دهد.