بخش خودرو در ژاپن سومین صنعت تولیدکننده خودرو در جهان هم محسوب می شود که با ۷۸ کارخانه در ۲۲ منطقه و با اشتغال بیش از ۵.۵ میلیون نفر، ستون اصلی اقتصاد این کشور است.
خودروسازی موتور محرک صنعت ژاپن
به گزارش تحریریه، ژاپن یکی از بزرگترین خودروسازان جهان به شمار می رود که هر ساله بیشتر از ۲۳ میلیون خودرو تولید می کند. شرکت تویوتای این کشور نیز سالهاست که در میان سودآورترین و پرتیراژترین خودروسازان جهان قرار دارد. برای درک بزرگی و قدرت صنعت خودروسازی ژاپن و تویوتا باید گفت که این شرکت به تنهایی هر ساله حدود ۱۰ میلیون خودرو تولید می کند که بخش اعظم آن در خارج از ژاپن فروخته می شود.
خودروها و موتورسیکلتهای Kei نیز جایگزینهای مقرون بهصرفه ای برای خودروهای سایز معمولی هستند و تقاضای کشور برای راحتی در فضاهای کوچک را برآورده میکنند، با این حال، صنعت خودروسازی ژاپن در حال آگاه تر شدن نسبت به محیطزیست است، اکنون مصرفکنندگان موتورسیکلت در ژاپن به سمت دوچرخه و دوچرخه های الکترونیکی حرکت می کنند.
به طور میانگین هرساله تویوتا حدود ۲.۸ میلیون خودرو را در آسیا و نزدیک ۲.۵ میلیون عدد از تولیداتش را در آمریکای شمالی می فروشد. این شرکت در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۸ میلیون خودروی تولیدی خود را تنها در چین به فروش رساند.
با اینحال در سال اخیر تقاضا برای خودرو و موتورسیکلت های برقی در حال حاضر بیشتر از قبل شده است حال آنکه فروش خودرو در ژاپن با کاهش روبرو بوده است. در سال ۲۰۲۰ تنها ۰.۶ خودروهای فروخته شده در ژاپن برقی بودند.
این کشور پرجمعیت اما کم وسعت صنعت خودرو را به عنوان یکی از موتورهای محرک اقتصاد کشورش انتخاب کرده است به گونه ای که به نوشته «Tokyoesque» در کل بخش تولید ۸۹ درصد از تولید GDP ژاپن را به خود اختصاص می دهد که در این چارچوب صنعت خودروسازی و تولید صنعت ماشین آلات و حمل و نقل سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. تامین کنندگان قطعات خودرو نیز بخش قابل توجهی از اقتصاد ژاپن را رشد داده اند و حتی در صنایع دیگری مانند مواد شیمیایی و لاستیک و … هم موجب پیشرفت چشمگیری شده اند.
پایان/