فرآیند ثبت سفارش واردات خودرو توسط ۷ خودروساز کشور که موفق به دریافت مجوز واردات از سوی وزارت صمت شدند آغاز شده است. بر اساس سابقه همکاری هرکدام از این خودروسازان با خودروسازان خارجی می توان این احتمال را داد که همکاری مجدد با آن ها برای واردات خودرو شکل بگیرد.
۳- پارس خودرو: پارس خودرو و همچنین سایپا سابقه طولانی برای مونتاژ خودروهای رنو دارند. سابقه ای که حتی به دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی و تولید رنو ۵ بازمی گردد که پس از انتقال تولید این خودرو از سایپا به پارس خودرو، این خودرو به رنو PK (مخفف پارس خودرو) مشهور شد.
۲- آرین موتور پویا: آرین موتور نیز که پیش از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، واردکننده رسمی میتسوبیشی و DS (برند لوکس سیتروئن) و محصولات سنگین هیتاچی بود احتمالا امسال بتواند چند مدل میتسوبیشی را که در محدوده مجاز کمتر از ۲۰ هزار دلار قرار می گیرند، وارد کند.
با توجه به آنکه ماموت خودرو و شرکت ماموت دیزل، از زیرمجموعه های آن در سال ۱۴۰۰ توسط آمریکا تحریم شدند، بعید نیست که تولد برند «مکث موتور» با هدف دور زدن تحریم ها انجام شده باشد.
به این ترتیب، رنو از گزینه های احتمالی واردات از سوی سایپا و پارس خودرو خواهد بود.
۴- سایپا: گروه سایپا همچنین سابقه واردات از برند زوتی Zotye و چانگان Changan را دارد و باید دید آیا همچنان با این خودروسازان چینی همکاری خواهد کرد یا به سراغ دیگر خودروسازان نیز می رود. به گفته خود مدیرعامل سایپا آن ها با رنو و چانگان مذاکراتی داشته اند. اما هنوز به طور قطع مشخص نیست که کدام محصول را وارد خواهند کرد.
بر این اساس پیش بینی می شود که خودروسازان داخلی از چه برندهایی خودرو وارد کنند:
۷- مکث موتور: مکث موتور در حقیقت زیرمجموعه ماموت خودرو محسوب می شود که ماموت خودرو ید طولایی در واردات خودرو داشته است. ماموت خودرو در سال ۱۳۹۵ رسما نمایندگی فولکس واگن را گرفت. این شرکت پس از ممنوعیت واردات در سال ۹۷، به سراغ خودروسازان چینی رفت و قرارداد همکاری با خودروسازی دایون (Dayun) بست که اولین نتیجه آن، تولید پیکاپ دایون V۵ در سال ۱۴۰۰ بود. ماموت خودرو سپس برند جدیدی با نام «مکث موتور» را تاسیس کرد و نام پیکاپ دایون را هم به کلوت (Kalut) تغییر داد. پس از تولید دو مدل خودروی دایون، مکث موتور سومین محصول خود را از خودروسازی چینی بایک انتخاب کرد و بایک روژیانگ X۵ را با نام تیارا اخیرا به بازار ایران معرفی کرده است.
۱- کرمان موتور: احتمال دارد کرمان موتور با توجه به سابقه همکاری با هیوندایی موتورز کره جنوبی و سابقه تولید خودروهای هیوندایی، واردات از این خودروساز کره ای را انجام دهد. کرمان موتور که البته اکنون خود به یک هلدینگ خودرویی تبدیل شده است قرار بود خودروهای آی ۱۰، آی ۲۰، النترا و سانتافه شرکت هیوندایی را در فاز اول همکاری خود با این شرکت کره ای مونتاژ کند. کرمان موتور البته مونتاژکننده محصولات جک و لیفان در کشور هم بوده است.
مطلب مرتبط: این شرکت های بزرگ مجوز واردات خودرو نگرفتند