وی افزود: بعد از شش سال به دنبال داخلی سازی P90 بودیم، اولین خودرو با گیربکس دستی امروز رونمایی شد. تولید این خودرو با گیربکس اتومات هم در حال انجام است.
این خودرو، توسط پارس خودرو تولید میشود و نسخه نهایی این محصول بر روی پلتفرم النود (لوگان) ساخته شده است که قبلاً سه خودروی تندر ۹۰، ساندرو و ساندرو استپوی با آن تولید شدهاند. پروژه P90 در واقع نسخهای بومیسازی شده از این محصولات است. موتوری که در این خودرو استفاده میشود، بر پایه موتور K4M النود ساخته شده و راندمان تولیدی آن کمی بیشتر از النود است.
به گزارش ایسنا، علی تیموری در حاشیه مراسم رونمایی از خط تولید و موتور ME16 و محصولات مرتبط، یعنی شاهین پلاس و P90، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گلوگاه اصلی گروه سایپا موتور بود که با افتتاح خط موتور ۱۶ سوپاپه مگاموتور، روزی ۶۰۰ موتور به خط گروه سایپا اضافه میشود. سه محصول P90 که معروف به سندروی ایرانی است، شاهین و شاهین پلاس با این موتور به بازار عرضه خواهد شد.
به گفته وی در سال جاری تمرکز وزارت صمت در بخش تولید خودرو بر کیفیت و بهره وری است. بنابراین خودروسازان باید در حوزه ایمنی، کاهش مصرف سوخت، رضایت مشتری، عرضه محصولات جدید و غیره کار بیشتری انجام دهند. مردم یک دید منفی به خودروسازان دارند چرا که در سالهای گذشته تعامل مثبتی بین خودروسازان و مردم وجود نداشته است.
مدیر عامل سایپا با بیان اینکه قیمت ساندروی ایرانی هنوز مشخص نیست، چرا که هنوز مراحل تایید استاندارد کامل نشده، گفت: مطمئن هستم وقتی خودرو عرضه شود، قیمت آن ۵۰ درصد قیمت ساندرویی است که الآن در بازار فروخته میشود، اما کیفیت محصول جدید بالاتر است. این خودرو حداکثر تا دی ماه عرضه خواهد شد.
همچنین به گفته وی این خط مدرن ترین خط موتورسازی ایران است و رباتیک بودن خط بالای ۶۰ درصد است که باعث میشود خطای قطعات ایستگاه به ایستگاه توسط ربات کنترل شود. تنها نکته در این خط در قطعات پکینگ است که اصطلاحا قطعات استاندارد نام دارد و وارد میشود. البته این قطعات کمتر از هشت درصد موتور است.
وی با بیان اینکه محور دوم بهرهوری است و باید روی کاهش هزینهها مثل قطعهسازی، حمل و نقل و غیره کار شود، تصریح کرد: یکی از مواردی که میتواند بر کاهش قیمت خودرو اثرگذار باشد، استفاده از بن سازههای مشترک است.
به گزارش «اخبار خودرو»،وزیر صمت در مراسم رونمایی از ساندروی ایرانی گفت: این محصول در مسیر سفارش قطعات، تولید و استاندارد است و توافقات اولیه صورت گرفته که این خودرو علاوه بر ایران در روسیه نیز تولید شود.
تیموری در پاسخ به اینکه آیا این خودرو کیفیت ساندروی اروپایی را خواهد داشت یا خیر؟ گفت: به نظر من کیفیت بالاتر از خودروی مشابه اروپایی است. چرا که از لحاظ قطعات، زنجیره قطعه سازی ایران که در زمان حضور فرانسویها فعال بودند، با همان قالبها و مواد قطعات را تامین میکنند. از نظر موتور هم، موتور خودروی قبلی k4 بود که یورو ۴ بود و قدرت گشتاور آن نیز از موتور فعلی کمتر بود.
مدیرعامل سایپا نیز با بیان اینکه قیمت ساندروی ایرانی هنوز مشخص نیست، اما مطمئن هستم وقتی خودرو عرضه شود، قیمت آن ۵۰ درصد قیمت ساندرویی است که الآن در بازار فروخته میشود،گفت: این خودرو حداکثر تا دی ماه عرضه خواهد شد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244244/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D9%8490-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
سید رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم رونمایی از خط تولید و موتور ME16 و محصولات مرتبط، یعنی شاهین پلاس و P90، در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه چهار ساله برای تولید خودرو و وضعیت تولید در سال قبل، اظهار کرد: امسال خودروسازان برنامه برای تولید دو میلیون خودرو ارائه کردند و برآورد این است که اگر یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، نیاز داخل برطرف میشود.
فاطمی امین با بیان اینکه در حوزه عرضه محصولات جدید کمی عقب هستیم، گفت: امسال ۹ محصول جدید عرضه خواهد شد که یکی از آنها خودرویی است که امروز رونمایی شد و فعلا تحت عنوان ساندروی ایرانی شناخته میشود.