اطلس نیز که بر پایه پلتفرم ایکس 200 عرضه خواهد شد و فیسلیفتی از خودرو محبوب کوئیک است، بهامکاناتی همچون سنسور و دوربین دندهعقب، سیستم پایش فشار باد لاستیکها و… مجهز خواهد بود. این خودرو اقتصادی که درعین حال زیبا و باکیفیت بهنظر میرسد، فرمانروایی بلامنازع سایپا در کلاس B (شهری) را تثبیت خواهد کرد. سایپا همواره خودروهایی جمعوجور در کلاس B عرضه کرده که نسبت بهدیگر محصولات این کلاس در بازار ایران جادارتر و ارزانتر هستند.
ساندرو ایرانی پس از ۶ سال مطالعات توسط مهندسان مرکز تحقیقات و شرکت پارسخودرو بهمرحله تولید رسیده است و این خودرو هم با موتور ME16 عرضه خواهد شد که از محصول اولیه اروپایی که همراه با خودرو سیتروئن C3 به ایران آورده شده بود، باکیفیتتر است. زیرا علاوهبر اینکه زنجیره قطعهسازی ایران که در زمان حضور فرانسویها فعال بودند، با همان قالبها و مواد، قطعات آن را تامین میکنند، بهروزرسانی شده و بهبود و ارتقا یافته است. ۹۲ درصد این موتور ME16 با فناوری داخلی به تولید رسیده است.
از شاهین CVT و شاهینپلاس تا اطلس، آریا و پاژ
آریا دیگر محصول سایپا، کراساووری بر پایه پلتفرم SP (بنسازه شاهین) است که با پیشرانه 2 لیتری GDI میتسوبیشی، داشبورد نرم باکیفیت و گارانتی 5 ساله عرضه خواهد شد. پاژ نیز محصول اقتصادی سایپاست که بر پایه پلتفرم رنو کوئید و با مشارکت ایرانخودرو و کرمانموتور تولید خواهد شد.
سیَلک (C3XR)؛ محصول سایپا-سیتروئن
«کادیلا» (P90) و «سهند» دو سدان پارسخودرو هستند که در نیمه دوم سال جاری بهبازار میآیند. کادیلا همان ال90 ایرانی با نخستین موتور 16 سوپاپ داخلیسازیشده در سایپاست که در مرحله سفارش قطعات و تایید استاندارد قرار دارد و علاوهبر تولید کاملا ایرانی، مذاکراتی برای تولید در روسیه نیز انجام شده است. طبق اعلام سایپا، نام این خودرو در بازار روسیه کادیلاست؛ اما نامگذاری برای بازار ایران تا یک ماه دیگر انجام میشود. گفتنی است ساندرو ایرانی نیز برپایه پلتفرم P90 تا دیماه امسال با نصف قیمت فعلی این محصول در بازار عرضه خواهد شد.
وزارت صمت در گزارش سالانه خود نام برخی خودروهای بومی جدید برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. این خودروها محصولاتی هستند که نشان و نام ایرانی دارند و درمجموع شامل ۱۰ مدل میشوند و در کنار سایر محصولات مونتاژی جدید بهبازار میآیند. همچنین در کنار نام این خودروها، برنامه و زمان عرضه آنها از سوی این وزارتخانه اعلام شده است. در این میان، سهم گروه خودروسازی سایپا از دیگر خودروسازان کشور در معرفی محصولات جدید بیشتر است؛ تا جاییکه سایپاییها با سهم بالای 60 درصد از محصولات داخلی که امسال بهبازار میآیند، پرچمدار محصولات بومی جدید محسوب میشوند.
محصول بعدی گروه خودروسازی سایپا که در شرکت پارسخودرو بهتولید خواهد رسید، سدان سهند بر پایه پلتفرم ایکس200 و درواقع فیسلیفت موفقی از ساینا اس است. سایپا سهند از موتور M15GSI سایپا با قدرت 90 اسببخار و 137 نیوتونمتر گشتاور استفاده میکند. این خودرو برای انتقال قدرت بهمحور جلو از توان جعبهدنده اتوماتیک تیپترونیک استفاده خواهد کرد که احتمالا سیستمی مشابه با کوییک اتوماتیک خواهد داشت. ظرفیت مخزن سوخت سهند 41 لیتر بوده و با توجه بهاستاندارد یورو 5، میزان مصرف سوخت ترکیبی آن 7 لیتر اعلام شده است. این خودرو با وزن 1220 کیلوگرم تولید شده و مجهز بهامکاناتی همچون سیستم پایش فشار باد لاستیکها، تهویه اتوماتیک، سیستم مالتیمدیا و… است.
«کادیلا» (P90) و «سهند» دو سدان پارسخودرو
در اواخر سال ۱۴۰۲ نیز سیَلک (C3XR) توسط سایپا-سیتروئن عرضه خواهد شد که از موتور ME16 بهره خواهد برد. بدین ترتیب محصولات جدید سایپا را تا 9 مدل شامل ال 90 و ساندرو ایرانی، شاهین CVT و شاهینپلاس، سهند و اطلس، آریا، پاژ و سیلک میتوان برشمرد که درمقایسه با دیگر خودروسازان بسیار بیشتر و متنوعتر است.