بهبود پنج شاخص کیفی مهم و مرتبط با رضایت مشتریان
وی یادآور شد: «در کنار نتایج حاصله در شاخصهای کیفی، دستاوردهای قابلملاحظهای نظیر کسب رتبه نخست شرکت ایساکو در رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش در سال۱۴۰۱، بهبود قابلملاحظه شاخصهای رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه محصولات، رضایتمندی از خدمات فروش بر اساس گزارشهای منتشرشده شرکتهای بازرسی در مقایسه با سالهای گذشته و اجرای طرح ویژه تضمین کیفی موتور و گیربکس خودروهای تارا و هایما در بازه ششماهه پس از تحویل کسب شده است.»
معاون کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو، نقشهراه گام دوم طرح جهش کیفیت در زنجیره ارزش این گروه صنعتی را تشریح کرد. سهراب برفروشان با اشاره به برنامههای گروه صنعتی ایرانخودرو در گام دوم طرح جهش کیفیت در سال ۱۴۰۲ گفت: «ارتقای کیفیت محصولات با هدف مراجعه حداقلی مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش، ارتقای رضایت مشتریان از دوام کیفیت محصولات، ارتقای قابلیت قطعهسازان و نظارت بر تضمین هم زمان کیفیت، کمیت و زمان تحویل قطعات توسط سازندگان، ارتقا و توسعه کیفی عملکرد نمایندگیهای شبکه خدمات پس از فروش و خدمات امدادی، ساماندهی و استقرار کامل نظام کیفیت در خریدهای خارجی، برنامهریزی جهت تحقق استانداردها و الزامات قانونی در محصولات جاری و جدید از عمده اقدامات کیفی در سال ۱۴۰۲ خواهند بود.
وی تاکید کرد: «ارتقای کیفیت مشخصههای مورد انتظار مشتریان در محصولات تولیدی فعلی، بهکارگیری روشهای نوین و موثر جهت ارتباط موثر با مشتریان بالفعل و بالقوه درحوزههای فروش، خدمات پس از فروش، امدادخودرو و بهروزرسانی دانش فنی و رویکردهای نوین کیفی صنعت خودرو از طریق شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای تخصصی گروه، از دیگر برنامههای گروه صنعتی ایرانخودرو در ارتقای کیفیت در سال جاری است.»
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244862/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%85
برفروش در ادامه اظهار داشت: «همچنین اجرای طرح تحویل خودرو بدون ایراد به مشتریان در قالب طرح PDS+ برای محصولات پایلوت، ساخت و ایجاد QR Code و حذف فیزیکی کارتهای گارانتی، بهبود سطح کیفی محصولات فعلی و کاهش ایرادات مزمن و پرتکرار در شبکه در قالب پروژههای محصولی ازجمله دستاوردهای طرح کیفیت سال ۱۴۰۱ به شمار میروند.»
اجرای طرح تحویل خودرو بدون ایراد به مشتریان در محصولات پایلوت
وی با اشاره به اجرای طرح جهش کیفی گروه صنعتی ایرانخودرو که از سال گذشته آغاز شده است، بیان کرد: «این طرح در راستای ارج نهادن به مطالبات به حق مشتریان و با هدف ارتقای کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش و در نهایت کسب رضایتمندی عینی و واقعی مشتریان، در قالب برنامه جامع سهساله در دستور کار گروه صنعتی ایرانخودرو قرار گرفته است.»
برفروشان با اشاره به نتایج حاصل از اجرای مرحله اول طرح جهش کیفیت محصولات که طی سال ۱۴۰۱ صورت گرفته و نشانگر تحقق اهداف تعیینشده در این گام بوده است، تصریح کرد: «مرحله نخست طرح در سال ۱۴۰۱ با اهداف کلانی نظیر ارتقا و تثبیت همه جانبه شاخصهای کیفیت و همچنین احیا و فعالسازی نظامهای کیفیت در زنجیره ارزش ایرانخودرو و از طریق تعریف و اجرای برنامههای بهبود محصولی و زیرساختی عملیاتی شد و نتایج ارزیابی پیشبرد برنامه موید تحقق و جاریسازی بیش از ۹۰درصد برنامهها مطابق جدول زمانی آنها بوده است.»
وی با بیان اینکه طرح کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو درسال ۱۴۰۲ با هدف کلان ایجاد هویت ممتاز کیفی و تجلی ارتقای کیفیت محصولات و خدمات در جامعه طرحریزی شده است، بیان کرد: «در طرح تحول کیفیت امسال، محورهای بهبود کیفیت در حوزههای عملیاتی شرکت ایرانخودرو از حوزه طراحی، تامین، تولید تا خدمات پس از فروش اجرایی میشوند که این محورها از طریق تعریف و اجرای پروژهها و برنامههای متعدد بهبود محصولی و زیرساختی عملیاتی خواهند شد.»
تحقق و جاریسازی بیشاز ۹۰درصد از برنامههای کیفی
معاون کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو در تشریح اهداف سال ۱۴۰۲ گفت: «راهبردهای اصلی در گام دوم طرح تحول کیفی گروه صنعتی ایرانخودرو، افزایش رضایت مشتریان از طریق توسعه محصولات جدید، تضمین کیفیت قطعات تامینی از طریق تعمیق الزامات و سیستمهای کیفیت در فرآیند سازندگان، تامین و تولید محصولات مطابق با استانداردها و الزامات قانونی (محصولات جدید و فعلی) و اعمال نظامات کیفی موثر و ویژه بر پروژههای توسعه محصولی (محصول پروژه K۱۲۵ و …) است.»
وی افزود: «اعمال گارانتی سهسال یا ۶۰هزارکیلومتر کارکرد برای تمامی محصولات تولیدی در سال ۱۴۰۱، ایجاد زیرساختهای لازم و ظرفیتسازی در شبکه خدمات پس از فروش، رفع عیوب مزمن و کیفیسازی محصولات تولیدی فعلی و همچنین الزام به تولید بدون کسری محصولات با توجه به تاثیرات قابل ملاحظه تولید بهصورت عبورمستقیم بر شاخصهای کیفی، از عمده اقدامات پیشبرنده اهداف کیفی شرکت ایرانخودرو طی سال ۱۴۰۱ بودند.»
معاون کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه بررسی روند شاخصهای کیفی قبل و بعد از تحویل خودرو که عموما توسط شرکتهای بازرسی به نمایندگی از وزارت صمت اندازه گیری میشوند و ارزشیابی نحوه پیشبرد برنامههای تدوینشده، حاکی از اثربخش بودن برنامههای سال۱۴۰۱ و بهبود قابل ملاحظه شاخصهای کیفی است، اظهار کرد: «ازجمله آن میتوان به بهبود ۴۳ امتیازی شاخص ایرادات اظهارشده توسط مشتریان در سهماهه اول مالکیت در ۱۰۰ دستگاه خودرو (IQS) نسبتبه بهمن ۱۴۰۰، بهبود ۳۷ امتیازی شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول (CSI) نسبت به بهمن ۱۴۰۰، بهبود۷۷ امتیازی شاخص رضایت مشتریان از خدمات فروش نسبتبه بهمن ۱۴۰۰ و نهایتا بهبود ۵ امتیازی شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نسبت به بهمن ۱۴۰۰ اشاره کرد.»