متقاضیان خودرو مثل همیشه با آغاز روند نزولی قیمتها، به امید کاهش بیشتر دست از خرید کشیده اند. این پدیده را نه تنها در بازار خودرو بلکه در دیگر بازارها نیز شاهد هستیم که هرگاه قیمتها سمت وسوی کاهشی پیدا میکنند، رکود در بازار تشدید می شود و هرگاه صعودی می شوند، عده ای با واهمه از ادامه دار بودن روند افزایشی برای خرید به بازار هجوم می آورند.
در مورد بازار خودرو، وقتی جهش های قیمت در سال گذشته رقم خورد، اکثر متقاضیان به شکل ناباورانه و شگفت زده به انتظار بازگشت قیمتها به نقطه ای متعارف نشستند، ولی وقتی بر همگان مسجل شد که قیمتها سر بازگشتن ندارند، تقاضا اعم از واقعی و کاذب در بازار بالا رفت. در شرایط کنونی اما اگر این روند کاهشی با افزایش تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان و تسریع در روند واردات خودرو همراه میشود، دستکم میتوان به همپا شدن تورم بازار خودرو با نرخ تورم کلی کشور امیدوار بود و دل بست که نرخ تورم این بازار بار دیگر به سهبرابر نرخ تورم سالانه کشور نرسد. وگرنه در همین شرایط نیز دلالان و صاحبان سرمایههای خرد سرگردان در بازار حضور حداکثری دارند. به ویژه آنکه تحویل 100هزار دستگاهی خودروسازان بزرگ طی دو هفته پیایی و عرضه این خودروها به بازار توسط بسیاری از کسانی که صرفا قصد سرمایهگذاری داشتهاند، موجب شکل گیری رقابت میان آن ها شده و تاثیر این رقابت بهخوبی روی قیمت گذاریه ای فعلی در بازار مشهود است.
در ایام پس از استیضاح وزیر صمت که با اخبار مربوط به واردات خودروهای کارکرده و کاهش دستوری قیمت خودروهای مونتاژی (چینی) همراه بود، شاهد کاهش قابل توجه قیمت خودرو در بازار بودیم. اما این کاهش، سایه نگرانی و التهاب را از سر فعالان بازار خودرو بهویژه مشتریان و بهویژه مصرفکنندگان واقعی کم نکرد.
انتظار بعدی شکل گرفته در بازار خودرو این است که مطابق اصرار شورای رقابت، قیمت خودروهای مونتاژی درنهایت کاهش یابد. هرچند در عمل، این اصرار ممکن است به کاهش عرضه بینجامد و نتیجه معکوس داشته باشد.