به همین دلیل اولین ورود جیپ به ایران چندان خوشایند نبود، اما خیلی زود به دلیل کاربردهای زیاد این خودرو، ارتش ایران نیز اقدام به استفاده از آن ها در دهه 20 شمسی کرد .
پس چی بود؟ هشت سال پیش از آغاز تولید یا در واقع مونتاژ پیکان در ایران، جیپ شهباز در ایران تولید شد و نخستین خودروی تولید ایران نام گرفت.
آمریکایی ها این خودروی کاربردی را در اختیار ارتش انگلستان و روسیه نیز قرار داده بودند و در زمان اشغال ایران به دست قوای متفقین این خودرو نیز برای حمل افسرهای انگلیسی و روسی وارد ایران شد.
ماجرای خودرو جیپ بعدها این طوری شد: بعد از ساخته شدن جیپ های CJ یا همان جیپ های شهری که برای استفاده غیرنظامی در زمان بعد از جنگ به بازار عرضه شده بودند ورود این خودروها به ایران و استفاده از آن ها در مناطق مختلف افزایش پیدا کرد.
در اواسط دهه 30 با خرید امتیاز مونتاژ جیپ در ایران شرکت جیپ ایران (پارس خودروی امروزی) تأسیس شد و در ابتدا این شرکت تنها به واردات جیپ ها
منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn66064556/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%9B-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%86%21
اولین خودرویی که در ایران تولید شد، پیکان نبود.
– گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: ماجرای جیپ شهباز در ایران با تاریخچه خودروی جیپ پیوند دارد و آغازش این چنین است: جیپ در جنگ جهانی دوم همچون یک ناجی برای آمریکایی ها و متحدان آن ها وارد جبهه های نبرد شد و افسانه سازی خود را شروع کرد.