پاسخگویی به ۸۰ درصد نیاز بازار خودروهای معدنی و راهسازی با واردات

وی همچنین با گلایه از روند تولید ماشین‌آلات معدنی در کشور اظهار کرد: «سازندگان داخلی امکان تامین ماشین‌آلات معدنی داخلی را ندارند و تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز کشور نیست. تولید ماشین‌آلات معدنی در کشور حداکثر ۲۰درصد نیاز کشور را تامین می‌کند و ماشین‌آلات بزرگ معدنی در کشور تولید نمی‌شود.»

مجوز واردات موقت به گمرکات اجرایی سپرده شد

نازپرور نیز درخصوص عقب‌ماندگی تولیدات داخلی از فناوری‌های روز دنیا اظهار کرد: «تکنولوژی در دنیا روزبه‌روز جلو می‌رود، ولی با این تکنولوژی همراه نیستیم؛ به‌طوری‌که سوخت ماشین‌آلات به‌روز دنیا که یورو۶ است در کشور ما وجود ندارد. بنابراین مجبوریم که ماشین‌آلات با عمر ۵سال ساخت را به کشور وارد کنیم.»

گمرک ایران با هدف شفاف‌سازی و انحصارزدایی، اختیار صدور مجوز ورود موقت ماشین‌آلات راهسازی و معدنی را به گمرکات اجرایی تفویض کرد. براساس بخشنامه گمرک در این خصوص، صدور مجوز ورود موقت این ماشین‌آلات در گمرکات اجرایی به مدت ۶ماه با رعایت شرایط اعلامی دفتر مقررات صادرات و واردات و اخذ تضمین لازم امکان‌پذیر خواهد بود که شامل بیل مکانیکی با قدرت بیش از ۳۰۰ اسب‌بخار، لودر با قدرت بیش از ۳۵۰اسب‌بخار، بولدوزر با قدرت بیش از ۳۶۰اسب‌بخار و دامپتراک با ظرفیت بیش از ۱۰۰ تن می‌شود.

حالا به‌نظر می‌رسد چنان‌چه تولیدکنندگان داخلی فاصله خود را با فناوری‌های روز دنیا کم نکنند و نتوانند کمیت و کیفیت تولید خود را بالا ببرند، باز هم سهم بیشتری از بازار را به رقبای خارجی خود تقدیم خواهند کرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245315/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%B8%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA

حالا غلامرضا نازپرور، رئیس خانه معدن خراسان‌رضوی درخصوص کمبود ماشین‌آلات داخلی در این بخش و توان تولیدکنندگان داخلی در تامین نیاز بازار اظهار کرد: «تنها راه تامین نیاز کشور آن است که محدودیتی برای ورود ماشین‌آلات معدنی با هر سایز و ظرفیتی تا چند سال ایجاد نشود.»

بخوانید:  تیراندازی در جاده باغرود نیشابور | فرمانده انتظامی نیشابور

در حالی قرار است ماشین‌آلات معدنی و راهسازی طی شرایطی وارد شوند که نه‌تنها بخش بزرگی از این خودروها در کشور تولید نمی‌شوند، بلکه طبق اعلام رئیس خانه معدن خراسان‌رضوی تولید ماشین‌آلات معدنی داخلی حداکثر ۲۰درصد نیاز کشور را در این بخش تامین می‌کند.

خودروهای راهسازی و ماشین‌آلات معدنی وارداتی قرار است برای تامین بخشی از نیاز داخل، وارد کشور شوند. بر همین اساس بهمن‌ماه سال گذشته معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اعلام کرد؛ برای واردات ماشین‌آلات زیر ۵سال هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و معدنکاران می‌توانند این ماشین‌آلات را وارد کنند. این خودروها در حالی قرار است به کشور وارد شوند که شرط اول واردات آن‌ها عدم تولید نمونه مشابه توسط تولیدکنندگان داخلی است. در همین راستا، صدور مجوز ورود موقت ماشین‌آلات راهسازی و معدنی به گمرکات اجرایی تفویض شد. دولت برای تامین نیاز این بازار و با توجه به کمبود تولید این خودروها در کشور، در نظر دارد بستر مناسبی را برای واردات این کالاها به کشور فراهم کند و سرمایه بازرگانان و واردکنندگان را به این بخش جذب کند. صحبت از واردات این خودروها در شرایطی مطرح می‌شود که تولید داخل این خودروها تنها ۲۰درصد از نیاز این بخش را برآورده می‌کند.

همچنین تمدید پروانه‌های ورود موقت ماشین‌آلات راهسازی و معدنی به مدت ۱۸ماه در فواصل ۶ماهه امکان‌پذیر خواهد بود. ازسوی‌دیگر صدور و تمدید در مجموع حداکثر تا سقف دو سال از تاریخ صدور پروانه با رعایت شرایطی امکان‌پذیر است.

تولیدکنندگان داخلی امکان تامین نیاز معادن را ندارند

ماشین‌آلات معدنی داخلی ۲۰درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند

بخوانید:  جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۶ تیر ۱۴۰۲

پیش از این نیز سرپرست دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صمت از تسهیل در واگذاری ماشین‌آلات وارداتی معدنی خبر داد و اظهار کرد: «تامین ماشین‌آلات معدنی از دو دیدگاه در وزارت صمت پیگیری و اجرایی شد؛ واردات ماشین‌آلاتی که ساخت داخل ندارد به‌صورت نو، صفر تا پنج سال و پنج تا ۱۰سال براساس درخواست و نیاز متقاضی در دستور کار قرار گرفته است.»

توان تولیدکنندگان داخلی بخش ماشین‌آلات معدنی برای تامین نیاز این بخش در حالی زیر سوال رفته که این تنها مشکل تولید داخل نیست، بلکه به‌نظر می‌رسد بحث تکنولوژی و دانش طراحی و ساخت هم موضوع مهمی است که فاصله زیادی را بین محصولات داخلی و خارجی به وجود آورده است.

عقب‌ماندگی تولیدات داخلی از فناوری‌های روز دنیا

گرچه چند تولیدکننده داخلی در بخش ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در سال‌های اخیر تولید خود را به رغم تمام مشکلات ادامه داده‌اند، اما این طورکه به نظر می‌رسد، تولید آن‌های پاسخگوی نیاز بخش معادن کشور نبوده است.

وی افزود: «هرچه ماشین‌آلات به‌روزتر باشد، بهره‌وری در بخش معدن بالاتر است.»

صدور مجوز ورود موقت این ماشین‌آلات در گمرکات اجرایی به مدت ۶ ماه با رعایت شرایط اعلامی دفتر مقررات صادرات و واردات و اخذ تضمین لازم امکان‌پذیر خواهد بود که شامل بیل مکانیکی با قدرت بیش از ۳۰۰ اسب‌بخار، لودر با قدرت بیش از ۳۵۰اسب‌بخار، بولدوزر با قدرت بیش از ۳۶۰اسب‌بخار و دامپتراک با ظرفیت بیش‌از ۱۰۰ تن می‌شود

مهدی حمیدی افزود: «واردات ماشین‌آلات نو بدون محدودیت و صرفا براساس اطلاعات مندرج در پروانه بهره‌برداری به‌صورت ساده و فقط به اعتبار داشتن پروانه بهره‌برداری با ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.»

بخوانید:  همه افراد امکان واردات خودرو را دارند/ طرح واردات خودرو کارکرده (دست دوم) / جدول تعرفه واردات خودرو در سال 1402