در این شرایط، بسیاری از فعالان بازار خودرو بهویژه متقاضیان خرید خودرو که مصرفکننده محسوب میشوند، درپی آن هستند تا بدانند نقطه مینیمم قیمتها کجاست تا خرید خود را در همان نقطه انجام دهند. برای تحلیل این موضوع، باید عوامل کاهش قیمت خودرو در بازار و میزان پایداری آنها را بررسی کنیم. بدیهی است که مهمترین عامل کاهش قیمت در بازار خودرو، فروش و پیشفروش گسترده خودرو تا ۹۰۰هزار دستگاه در سامانه یکپارچه است که تقاضا را از بازار جمع کرده است و اگر پیشفروش خودروهای وارداتی را هم به آن بیفزاییم، این عدد تا یکمیلیون دستگاه نیز افزایش مییابد.
قیمت خودرو در هفتههای اخیر روند کاشی خود را ادامه داده است و در بازار خودروهای داخلی، برخی محصولات تا ۱۵۰میلیون تومان کاهش را نسبت به ماکزیمم قیمت امسال خود تجربه کردهاند. این در حالی است که برخلاف روند سالهای اخیر که تورم در بازار خودرو از نرخ تورم سالانه هم سبقت گرفته بود، طی هفتههای اخیر حتی در روزهایی که نرخها در بازار ارز افزایشی بودند، در بازار خودرو شاهد ادامه روند کاهشی بودهایم.
موعد بعدی برای رونق نسبی بازار که ممکن است با تثبیت قیمتها یا افزایش تدریجی آنها همراه شود، زمان فرارسیدن فصل مسافرت یعنی تابستان است که بازار خودرو بهصورت سنتی رونق میگیرد. هرچند این رونق سنتی در بسیاری سالها به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی چندان محقق نشده است. این در حالی است که در برخی سالهای دورتر، رونق بازار خودرو با تعطیلی مدارس و همزمان با تعطیلات نیمه خردادماه ملموس بود. شایان ذکر است؛ برخی فعالان بازار نیز با خوشبینی، روند کاهشی قیمت در بازار خودرو را طولانیتر از این حرفها پیشبینی کرده و سخن از تداوم ریزش قیمتها دستکم تا سه ماه آینده و حتی تا بهمنماه به میان میآورند که باید منتظر ماند تا مشخص شود کدام یک از این پیشبینیها درست از آب درخواهد آمد.